Export ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2854
Type: Dissertação
Title: Data driven marketing: competências profissionais
Author(s): Sardinha, Maíra de Barros 
First Advisor: Ferneda, Edilson
Summary: O aumento do uso de tecnologias nas organizações públicas e privadas e o grande volume de dados produzidos contribuem para que haja maior demanda por profissionais que tenham competências data driven marketing (DDM). Este estudo tem o objetivo principal de identificar essas competências a partir da revisão da literatura. Para a seleção das publicações na base Scopus, foram aplicadas técnicas de bibliometrica e análise de conteúdo. As competências idenfificadas são: Análise de Dados; Inovação; Proteção de Dados; Marketing (Análise de Sentimento, Criação de Valor, Comunicação, Gestão de Relacionamento com o Cliente – CRM, Gestão da Experiência do Cliente – CEM, Gestão de Canais Online e Offline, Métricas, Personalização) e Tecnologia (Internet das Coisas, Dashboards e Mineração de Dados).
Abstract: The increased use of technologies in public and private organizations and the large volume of data produced contribute to a greater demand for professionals who have data driven marketing (DDM) competencies. This study has the main objective of identifying these competencies from a literature review. For the selection of publications on the Scopus database, bibliometric and content analysis techniques were applied. The identified skills are: Data Analysis; Innovation; Data Protection; Marketing (Sentiment Analysis, Value Creation, Communication, Customer Relationship Management - CRM, Customer Experience Management - CEM, Online and Offline Channels Management, Metrics, Customization) and Technology (Internet of Things, Dashboards and Datas Mining).
Keywords: Big data
Marketing
Competência
Data driven marketing
Competence
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Language: por
Parents: Brasil
Publisher: Universidade Católica de Brasília
Institution Abbreviation: UCB
Department: Escola de Educação, Tecnologia e Comunicação
Program: Programa Stricto Sensu em Governança, Tecnologia e Inovação
Citation: SARDINHA, Maíra de Barros. Data driven marketing: competências profissionais. 2021. 106 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Governança, Tecnologia e Inovação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2021.
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2854
Document date: 15-Mar-2021
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Governança, Tecnologia e Inovação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MairaSardinhaDissertacao2021.pdfDissertação4.05 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.