Export ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2325
Type: Dissertação
Title: Culture, institutions and school achievement in Brazil
Author(s): Lopes, Daniel Alisson Feitosa 
First Advisor: Monasterio, Leonardo Monteiro
First co-advisor: Silva Filho, Geraldo Andrade da
Summary: Este trabalho estima o impacto da cultura no desempenho acadêmico de estudantes brasileiros em testes padronizados. A partir de dados com identificação por aluno, aplicamos um algoritmo de classificação de ancestralidade que atribui ao aluno, com base nos sobrenomes dos pais, um dos seguintes grupos: ibéricos, japoneses, italianos, germânicos, europeus do leste e sírio-libaneses. Mostramos que os alunos com ancestralidade europeia não-ibérica e japonesa obtêm notas, na prova de Matemática da Avaliação Nacional da Alfabetização e na Prova Brasil, estatística e substantivamente mais elevadas, mesmo com um amplo conjunto de controles individuais, familiares e municipais. Testamos ainda, por meio de proxies, a hipótese de persistência das instituições locais, influenciadas pela imigração em massa no Brasil no século XIX e XX, e mostramos que os mecanismos de transmissão familiar da cultura permanecem robustos para os alunos com ancestralidades japonesa ou italiana.
Abstract: This paper estimates the impact of culture on the academic performance of Brazilian students in standardized tests. Based on data with student identification, we apply an algorithm of surname classification that assigns the student, based on the surnames of his/her parents, to one of the following ancestry groups: Iberian, Japanese, Italian, Germanic, Eastern European and Syrian-Lebanese. We show that students with non-Iberian European or Japanese ancestry obtain statistically and substantively higher scores on 3rd and 5th grade standard Math tests, even with a large set of individual, family and municipal controls. We also tested the hypothesis of persistence of local institutions, established during the era of mass immigration to Brazil in the 19th and 20th centuries, and we showed that the mechanisms of family transmission of culture remain robust for students with Japanese and Italian ancestry.
Keywords: Avaliação educacional
Ancestralidade
Imigração
Cultura
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Language: por
Parents: Brasil
Publisher: Universidade Católica de Brasília
Institution Abbreviation: UCB
Department: Escola de Gestão e Negócios
Program: Programa Strictu Sensu em Economia de Empresas
Citation: LOPES, Daniel Alisson Feitosa. Culture, institutions and school achievement in Brazil. 2017. 45 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Economia de Empresas) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2017.
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2325
Document date: 1-Dec-2017
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Economia de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DanielAlissonFeitosaLopesDissertacao2017.pdfDissertação987.94 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.