Share |
![]() ![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2325
Type: | Dissertação |
Title: | Culture, institutions and school achievement in Brazil |
Author(s): | Lopes, Daniel Alisson Feitosa ![]() |
First Advisor: | Monasterio, Leonardo Monteiro |
First co-advisor: | Silva Filho, Geraldo Andrade da |
Summary: | Este trabalho estima o impacto da cultura no desempenho acadêmico de estudantes brasileiros em testes padronizados. A partir de dados com identificação por aluno, aplicamos um algoritmo de classificação de ancestralidade que atribui ao aluno, com base nos sobrenomes dos pais, um dos seguintes grupos: ibéricos, japoneses, italianos, germânicos, europeus do leste e sírio-libaneses. Mostramos que os alunos com ancestralidade europeia não-ibérica e japonesa obtêm notas, na prova de Matemática da Avaliação Nacional da Alfabetização e na Prova Brasil, estatística e substantivamente mais elevadas, mesmo com um amplo conjunto de controles individuais, familiares e municipais. Testamos ainda, por meio de proxies, a hipótese de persistência das instituições locais, influenciadas pela imigração em massa no Brasil no século XIX e XX, e mostramos que os mecanismos de transmissão familiar da cultura permanecem robustos para os alunos com ancestralidades japonesa ou italiana. |
Abstract: | This paper estimates the impact of culture on the academic performance of Brazilian students in standardized tests. Based on data with student identification, we apply an algorithm of surname classification that assigns the student, based on the surnames of his/her parents, to one of the following ancestry groups: Iberian, Japanese, Italian, Germanic, Eastern European and Syrian-Lebanese. We show that students with non-Iberian European or Japanese ancestry obtain statistically and substantively higher scores on 3rd and 5th grade standard Math tests, even with a large set of individual, family and municipal controls. We also tested the hypothesis of persistence of local institutions, established during the era of mass immigration to Brazil in the 19th and 20th centuries, and we showed that the mechanisms of family transmission of culture remain robust for students with Japanese and Italian ancestry. |
Keywords: | Avaliação educacional Ancestralidade Imigração Cultura |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
Language: | por |
Parents: | Brasil |
Publisher: | Universidade Católica de Brasília |
Institution Abbreviation: | UCB |
Department: | Escola de Gestão e Negócios |
Program: | Programa Strictu Sensu em Economia de Empresas |
Citation: | LOPES, Daniel Alisson Feitosa. Culture, institutions and school achievement in Brazil. 2017. 45 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Economia de Empresas) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2017. |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2325 |
Document date: | 1-Dec-2017 |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Economia de Empresas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DanielAlissonFeitosaLopesDissertacao2017.pdf | Dissertação | 987.94 kB | Adobe PDF | ![]() Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.