Export ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/630
Type: Dissertação
Title: Gestão escolar: um cenário de mudanças
Other Titles: School management: a changing scenario
Author(s): Carneiro, Francisco Barbosa 
First Advisor: Carnielli, Beatrice Laura
Summary: Com foco na gestão escolar como paradigma de administração democrática da escola, este relato de pesquisa qualitativa de abordagem descritivo/exploratória, teve as informações relativas ao fenômeno estudado registradas, analisadas, classificadas e interpretadas, com o objetivo geral de analisar práticas de gestão educacional em duas escolas públicas de Ensino Médio situadas no Distrito Federal. Buscou, ainda, atingir os seguintes objetivos específicos: identificar os procedimentos adotados pela Diretoria Regional de Ensino (DRET) no acompanhamento e promoção da gestão educacional; analisar se o ambiente escolar das duas escolas pesquisadas é espaço de promoção da gestão democrática; identificar as estratégias de resolução de problemas dentro do ambiente escolar e identificar as formas de participação dos diversos segmentos da comunidade escolar na execução do Projeto Político Pedagógico. As informações forma colhidas mediante o uso de entrevista semiestruturada, utilizada na coleta dos depoimentos da DRET e gestores das escolas. As informações obtidas junto a uma amostra de professores o foram mediante a aplicação de questionário. A revisão de literatura serviu de embasamento e fortaleceu argumentos que associam a estrutura de poder e de organização do trabalho desenvolvido nas escolas pesquisadas, que ainda são reféns de atuação assistemática, com procedimentos que estão ainda distantes da gestão democrática do ensino.
Abstract: With a focus on school management as a paradigm of democratic governance of the school, this qualitative research report using a descriptive / exploratory approach has information on the studied phenomenon which was recorded, analyzed, classified and interpreted, with the overall objective to examine management practices in school management in two public high schools located in the Distrito Federal. Was tried also to achieve the following objectives: identify the procedures adopted by the Regional Board of Education (DRET) in monitoring and promoting educational management; analyze whether the school environment of the two schools surveyed is the area of promotion of democratic management, identifying the problem-solving strategies within the school environment and identify ways of involving various segments of the school community in implementing the Political Pedagogical Project. The information was collected through the use of semi structured interview used in the collection of testimonies of DRET and school managers. The information obtained from a sample of the teachers has been through a questionnaire. The literature review served as the foundation and strengthened arguments that associate the power structure and organization of work in the schools surveyed, who are still hostages of unsystematic action, with procedures that are still far from democratic management of education.
Keywords: ensino médio
gestão escolar- participação
projeto político-pedagógico
high school
school management- participation
political-pedagogical project
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Parents: BR
Publisher: Universidade Católica de Brasília
Institution Abbreviation: UCB
Department: Educação
Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Citation: CARNEIRO, Francisco Barbosa. School management: a changing scenario. 2010. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2010.
Access Type: Acesso Aberto
URI:  https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/630
Document date: 11-May-2010
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
francisco_Barbosa_carneiro.pdf539.76 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.