Export ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/188
Type: Dissertação
Title: Mídia, tradição, identidade : televisão e negociação de pertenciamento em Timor-Leste
Author(s): Sousa, Ivens Manuel Francisco Gusmão de 
First Advisor: Dravet, Florence Marie
Summary: O presente estudo investiga as interfaces existentes entre mídia, tradição e identidade, tendo como agente dessas relações à realidade no Timor-Leste, um país jovem. Os objetivos específicos são conhecer como a as mídias, sobretudo a televisão, atuam no processo de construção e negociação de identidade e sentimento de pertença da população. A abordagem do contexto sócio-histórico de Timor-Leste e a sua construção de Estado-Nação foi feita com objetivo de entender o contexto social do país. A parte teórica foi apoiada pela abordagen das escolas dos Estudos Culturais Britânicos que conta autores como Hall e Kellner, e com as colaborações de pensadores Latino-Amerircanos como Canclíni e Martín-Barbero. O Método Etnográfico em Comunicação compôs a parte metodologica que conta a observação participante e entrevista aberta como sua principal técnica de pesquisa. A discussão do Panorama da Mídia Local do país se torna como elemento fundamental em perceber a situação da mídia no país e o seu papel na construção da identidade e sentimento da pertença.
Abstract: The present study aims to investigate the relations between the mass media, tradition and identity in East Timor. The specific objectives are to understand how mass media, especially television, work in the process of construction and negotiation of identity and the sense of belonging of the population. The discussion of the socio-historical context of East Timor and its process of nation building was made with the objective in understanding the nation s social context. The theoretical part was supported by the British Cultural Studies which counts with authors such as Hall and Kellner, and with the collaboration of Latin American Theory of Communication supported by Latin American thinkers such as Canclíni and Martín-Barbero. The ethnographic methods in Communication Studies adopted from the anthropological method of research, with the Participant Observation were used as the main research technique. The panorama of the local mass media of the country is a fundamental discussion in understanding the current map of the mass media and its role in the construction of the identity and the sense of belongingness.
Keywords: comunicação de massa
Timor Leste
mídia
aspectos sociais
identidade
televisão
mass media
identity
tradition
television
Timor Leste
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Parents: BR
Publisher: Universidade Católica de Brasília
Institution Abbreviation: UCB
Department: Comunicação
Program: Programa de Pós Graduação em Comunicação
Citation: SOUSA, Ivens Manuel Francisco Gusmão de. Mídia, tradição, identidade : televisão e negociação de pertenciamento em Timor-Leste. 2012. 275 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2012.
Access Type: Acesso Aberto
URI:  https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/188
Document date: 27-Mar-2012
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Comunicação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivens Manuel Francisco Gusmao de Sousa.pdf6.86 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.