Export ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1430
Type: Dissertação
Title: Inteligência organizacional no apoio à gestão acadêmica de IES privadas
Author(s): Cobbe, Paulo Roberto 
First Advisor: Balaniuk, Remis
Summary: Após uma década de políticas de incentivo à educação superior, o crescimento no número de Instituições de Ensino Superior (IES) resultou no aumento das pressões competitivas no mercado de educação, e a necessidade do governo brasileiro criar sistemas de avaliação que auxiliassem a gestão e garantissem padrões mínimos de qualidade de ensino. No período, IES buscaram investimentos em tecnologia para auxiliar sua gestão, mas continuam, em sua maioria, sem alcançar os benefícios prometidos por esses investimentos. Mesmo possuindo bases de dados informatizadas com informações relevantes, pessoas capacitadas para interpretar essas informações, e instrumentos de avaliação providos pela União, IES ainda não encontraram meios para incorporar esses recursos como diferencial competitivo e de gestão. Esta dissertação mostra como a Inteligência Organizacional (IO), um processo genérico e intuitivo de captação, seleção, interpretação e uso de informações para a tomada de decisão, somada às Tecnologias de Informação (TI), pode ser utilizada no apoio à gestão de IES privadas. A pesquisa foi dividida em duas partes: na primeira etapa, entrevistou profissionais ligados ao Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), do ponto de vista do governo, do avaliador e da IES, identificando os principais problemas enfrentados pelas IES em seus processos avaliativos. Na segunda etapa, utilizou uma abordagem mista para construir um estudo de caso em uma IES privada do Distrito Federal do Brasil, demonstrando como a IO pode ser aplicada para apoiar as IES na tomada de decisão. Este estudo de caso demonstrou, de forma prática e pragmática, como sistemas de Business Intelligence (BI) e de mineração de dados podem ser utilizados na compreensão da realidade das IES e na gestão de risco, com ênfase na evasão escolar.
Abstract: The successful implementation of education incentive policies by the federal government of Brazil over the last decade resulted in increased competitive pressures in the education market, and the need by the government to create regulations, to ensure minimum quality standards for Higher Education Institutions (HEI) services and to aid their management. During this period, HEIs invested in technology to help management decision making, but results have, for the most part, fallen short of the expected. Despite having built databases containing relevant information, employing a workforce of individuals with the expertise required to make use of this information, and being required to comply with government regulations designed to help HEI managers to oversee their organizations, HEIs have yet to find ways to transform these various resources in concrete positive results. This dissertation shows how Organizational Intelligence (OI), a generic and intuitive process for capture, selection, interpretation and decision making, combined with Information Technology (IT), can be used to support managers of private colleges and universities. This research was divided in two parts: the first part, interviewed professionals associated with the Higher Education National Evaluation System (SINAES), representing the government, evaluators and the HEI, identifying major difficulties experienced by managers while complying with government requirements. In the second part of this research, the information gathered was used to design a case study of a private HEI in Brasília, the capital of Brazil, for which a business intelligence (BI) system was created to demonstrate how BI can be leveraged to support management decision making. Additionally, a risk management approach using data mining was presented as a potential avenue to combat student evasion.
Keywords: inteligência
gestão do conhecimento nas organizações
ensino superior
organizational intelligence
higher education management
data mining
business intelligence
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
Language: por
Parents: BR
Publisher: Universidade Católica de Brasília
Institution Abbreviation: UCB
Department: Informática
Program: Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação
Citation: COBBE, Paulo Roberto. Inteligência organizacional no apoio à gestão acadêmica de IES privadas. 2013. 163 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2013.
Access Type: Acesso Aberto
URI:  https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1430
Document date: 25-Mar-2013
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paulo Roberto Cobbe.pdf2.12 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.